Стратешки план и програм рада за период 2025-2027 с годишњем програмом за 2025 Основног суда у Новом Граду
Број:076-0-Су-24-000 930
Мјесто: Нови Град, 22.11.2024. године
Стратешки план рада
2025 - 2027
Годишњи програм рада
за 2025. годину
ОСНОВНОГ СУДА У
НОВОМ ГРАДУ
|
|
22.11.2024.
године
САДРЖАЈ
1) Опис надлежности суда, с визијом и изјавом о мисији. Мандат,
мисија и визија
2) Сажетак анализе стратешког
оквира
3) Преглед стратешких / трогодишњих циљева за период стратешког планирања
4) Сажетак приоритета за
планску годину, као и процјене могућих проблема и ризика у реализацији
4) Анализа унутарњег и
вањског окружења у којем ради суд
Б. Преглед циљева и
годишњих активности по стратешким и трогодишњим циљевима
Ц. Годишњи план рјешавања судских предмета
А. Увод
Према Закону о судовима у РС („Сл.
гласник РС“, бр. 37/12, 14/14 – Одлука Уставног суда, 44/15, 39/16 – Одлука
Уставног суда и 100/17) Основни суд у Новом Граду мјесно је надлежан за
територије општина Нови Град, Костајница и Крупа на Уни. У складу са поменутим
Законом овај суд је надлежан за рјешавање кривичних, парничних, извршних,
ванпарничних, прекршајних предмета, као и за пружање правне помоћи, те
обављања других послова повјерених Законом.
Стратешки план представља интегрисани
скуп стратешких и оперативних циљева и активности, који су потребни како би се
у будућности остварио жељени резултат (често дефинисан као „мисија“ или
„визија“ институције), те показује приоритете који се требају постићи у
слиједећих неколико година, а који ће водити према стратешким приоритетима.
Основни суд у Новом Граду Годишњим
програмом рада суда за 2025. годину жели да представи начин планирања и начин
остварења постављених средњорочних циљева како би допринио развоју
модернијег, транспарентнијег и ефикаснијег Суда.
Овај Суд жели да системским
дјеловањем оствари стратешке циљеве правосуђа БиХ, који ће у крајњој линији
довести до високог степена ефикасности и ажурности самог суда, а основни изазов
је стварање позитивне атмосфере чији је циљ ажуран и функционалан суд у
служби грађана и успоставе владавине права. Основни циљ који Основни суд у
Новом Граду жели постићи кроз одређивање стратешких циљева јесте унапређење
ефикасности и ефективности, постизање ажурности у раду и јачања повјерења
јавности у рад суда.
Остварењем постављених стратешких,
односно трогодишњих циљева, остварују се и стратешки циљеви ВСТВ – а као
кровне правосудне институције у БиХ која омогућава једнак приступ правди и
једнакост свих грађана пред законом, а која је својим стратешким планом дефинисала четири кључна
начела на којима се заснива функционално правосуђе: ефикасност, квалитет,
одговорност и независност.
1) Опис надлежности суда, с визијом и изјавом о
мисији. Мандат, мисија и визија
МАНДАТ:
Основни суд у Новом Граду према Закону о судовима у РС
(„Сл. гласник РС“, бр. 37/12, 14/14 – Одлука Уставног суда, 44/15, 39/16 –
Одлука Уставног суда и 100/17) мјесно је надлежан за територије општина Нови
Град, Костајница и Крупа на Уни.
Основни суд у Новом Граду надлежан је да у првом степену
суди:
а) У кривичним преметима:
1) за кривична дјела за која је законом
прописана као главна казна – новчана казна или казна затвора од десет година,
ако посебним законом није одређена надлежност другог суда,
2) за кривична дјела за која је посебним
законом одређена надлежност основног суда,
3) за кривична дјела за која је Суд БиХ
пренио надлежност на основи суд,
4) за било који кривични поступак против
малољетника,
5) да поступа током истраге и након
подизања оптужнице у складу са законом,
6) да одлучује о ванредним правним
лијековима када је то законом предвиђено,
7) да одлучује о брисању осуде и
престанку мјера безбједности и правних посљедица осуде, на основу судске
одлуке,
8) да поступа по молбама за помиловање у
складу са законом;
б) У грађанским предметима:
1) у свим грађанским споровима,
2) у ванпарничном поступку;
в) У прекршајним предметима:
1)
у свим прекршајним предметима,
2)
о захтјевима за понављање прекршајног поступка;
г)
У другим предметима:
1)
да спроводи извршни поступак, ако законом није другачије одређено,
2)
да одређује мјере обезбјеђења, ако законом није другачије одређено,
3) да рјешава у посебним поступцима,
ако законом није другачије
одређено,
4)
да пружа правну помоћ судовима у БиХ,
5) да врши послове међународне правне
помоћи, ако законом није одређено да
неке од тих послова врши окружни суд,
6)
да врши послове уписа регистрације удружења грађана и
7)
да врши друге послове одређене законом.
ВИЗИЈА:
Основни суд у Новом Граду доприноси
развоју ефикасног, транспарентног и модерног правосуђа, задобијању повјерења
грађана у Суд који пружа ефикасну правну заштиту права и слобода грађана са
територије своје надлежности кроз доношење квалитетних одлука и рјешавање
предмета у разумном року непристрасним и транспарентним радом.
МИСИЈА:
Основни суд у Новом Граду је
усмјерен да пружа правну заштиту кроз брзо и ефикасно доношење судских одлука
за грађане са територије своје надлежности, уважавајући највише стандарде
примјене и заштите људских права, а посебно права на приступ суду и једнакост
свих грађана пред законом.
2) Сажетак анализе стратешког оквира
Кључни Стратешки документи који су
кориштени приликом израде Годишњег програма рада Основног суда у Новом Граду
су:
-
Устав Босне и Херцеговине – као највиши правни акт на
којем се темеље правни акти ниже правне снаге,
-
Устав Републике Српске – као највиши правни акт у РС, у
складу са којим морају бити сви остали законски и подзаконски прописи,
-
Закон о Високом судском и тужилачком вијећу Босне и
Херцеговине – као почетни, темељни закон којим се уређује именовање судија,
мандат, дисциплинска одговорност, разрјешење и др., што утиче на ефикасност и
учинковитост самог суда,
-
Закон о судовима у Републици Српској – из којег се црпи
мандат, односно надлежност Суда,
-
Стратешки план ВСТВ – као главна смјерница у изради
стратешког плана суда и кључни документ према којем се усклађују стратешки
циљеви свих правосудних институција у БиХ,
-
Закон
о слободи приступа информацијама Републике Српске – који регулише питања
објављивања информација које су под контролом јавног органа,
-
Закон
о заштити личних података (“Службени гласник Босне и Херцеговине” број 49/06,
76/11, 93/11) који има за циљ да се обезбиједи
заштита људских права и основних слобода, а нарочито право на приватност и
заштиту података у погледу обраде личних података који се на њих односе.
-
Смјернице
ВСТВ-а о објављивању судских и тужилачких одлука,
-
Стратегија за односе с јавношћу и
информисање, која регулише питања комуникације
са медијима, дистрибуција информација о услугама, брошуре и промотивни
материјал и wеб
уредништво;
-
Закон
о заштити права на суђење у разумном року којим је уређена заштита права на
суђење у разумном року,
-
Правилник
о унутрашњем судском пословању – којим се уређује организација И начин
унутрашњег пословања суда и друга питања која су од значаја за судску
пословање
3) Преглед
стратешких и трогодишњих циљева за период стратешког
планирања
Стратешки
циљ 1 – Унапређење ефикасности и ефективности
рада суда, са циљем постизања потпуне ажурности
Трогодишњи циљ суда је
постављен узимајући у обзир свеукупни циљ правосуђа: ефикасност и скраћења
времена трајања поступка. Основни
суд у Новом Граду у континуитету остварује врло добре резултате рада, иако је од
марта 2023. године радио са смањеним капацитетом, због одласка 1 судије у
пензију, међутим и у таквој ситуацији је остварен успјешан процент реализације
Плана рјешавања предмета преко 95%. Предмети се рјешавају у оквиру оптималних
рокова, односно, одступања од предвиђених оптималних рокова су минимална, док
су на парничном реферату одступања негативна тј. трајање нерјешених предмета
траје краће од предвиђених оптималних рокова (оптималан рок је 202 дана, док је
вријеме трајања нерјешених парничних предмета у Основном суду у Новом Граду
106 дана). Циљ Суда је да се остварени резултати задрже, те да се постигне
потпуна ажурност, ефикасност и ефективност на свим рефератима смањењем броја
и старости неријешених предмета из Плана рјешавања предмета и скраћивањем
трајања судских поступка на свим рефератима.
Стратешки циљ 2 - Побољшање квалитета рада суда.
Овај трогодишњи циљ суда је постављен у складу са
стратешким циљем који се односи на унапређење ефикасности, одговорности,
квалитете и независности сектора правде у БиХ. Постављањем овог стратешког
циља Основни суд у Новом Граду ће настојати да својим радом и планираним
активностима допринесе одржавању постигнутог квалитета рада као и унапређењу квалитета
судских одлука, који ће се огледати у већем броју потврђених судских одлука од
стране судова више инстанце. Такође, похађањем едукација на теме које су
повезане са рефератом на којем судије раде створиће се предуслови за побољшање
квалитета одлука, као и рада Суда у цијелини.
Стратешки
циљ 3 – Унапређење транспарентности рада суда
Наведени
циљ је дио Стратегије и правде и провођење пројекта под називом „Унапређење
капацитета судова за транспарентнији рад и проактивну комуникацију са медијима
и јавношћу“. Унапређење транспарентности рада Суда и доступност информација
крајњим корисницима је веома важно за заустављање тренда губљења повјерења
у правосудни систем и промоцију већег повјерења грађана у рад Суда, јачања
положаја Суда у јавности, те очување кредибилитета и дигнитета Суда. За
остварење овог циља предвиђени су циљеви који ће осигурати транспарентност и
јавност рада суда, на начин да ће се у току цијеле године давати информације,
презентовати активности и обавјештавати о раду Суда.
4) Сажетак приоритета за планску
годину, као и процјене могућих проблема и ризика у реализацији
Приоритети
Основног суда у Новом Граду у 2025. години су досљедност у поступању, брз и
ефикасан одговор на све изазове и препреке, оснаживање унутрашњих капацитета,
а све у циљу пружања квалитетне услуге грађанима, те отвореност и сарадња са
јавношћу и другим институцијама. Приоритети у 2025. години су повећање
ефикасности и ефективности рада суда, са
циљем постизања потпуне ажурности, а што ће се настојати постићи кроз смањење
броја нерјешених предмета, смањење времена трајања свих поступака,
побољшање квалитета рада Суда, као и унапређење транспарентости рада суда.
Суд ће у наредном периоду настојати да кроз
идентификацију својих слабости првенствено повећа квалитет судских одлука,
употпуни радне капацитете суда (именовање новог судије), а то све како би
реализовао у потпуности своје стратешке и трогодишње циљеве, те појачати
контролу рада на судским предметима (кроз разне извјештаје о раду по
предметима, одржавањем судијских колегија…) како би се смањило вријеме
трајања судских поступака, а у том правцу ће се трудити да што више врши
едукацију како судског тако и несудског особља (судског извршитеља),
сугерисати судијама да боље и више прате судску праксу виших инстанци, као и
да чешће похађају семинаре везане за реферате на којима раде, с тим да објективне
околности на које суд не може утицати приликом реализације постављених
циљева, као што су: миграције становништва, одлазак стручних кадрова,
недостатак финансијских средстава и др. могу утицати на отежавање остварења
постављених циљева или чак на потпуну немогућност реализације истих. Такође,
приоритет је и одржавање и јачање повјерења јавности у суд што ће се
настојати постићи ажурним објављивањем информација о раду суда, које су
значајне са аспекта права на приступ суду и правично суђење, као и
благовремено објављивање информација за које је исказан посебан интерес
јавности.
5) Анализа унутарњег и вањског окружења у којем ради суд
„СWОТ“ анализа једна је од
најпознатијих и основних техника стратешке анализе. Ријеч је о једном од
кључних алата код доношења стратешких одлука. Ова анализа идентифицира и
анализира четири аспекта, а то су: С Стренгтхс (Снаге), W
Wеакнессес (Слабости), О Оппортунитиес (Прилике) и Т Тхреатс
(Пријетње). Проматрањем властитих снага и слабости у комбинацији с приликама
и пријетњама из окружења долазимо до стратешких сазнања како бисмо могли
подузети правилне мјере и активности за постизање жељених и других циљева.
УНУТАРЊИ ФАКТОРИ/ЧИМБЕНИЦИ |
СНАГЕ (СТРЕНГТХС) |
СЛАБОСТИ (WЕАКНЕССЕС) |
ü - кадровски потенцијал судског и несудског особља и жеља за радом, ü - едуковане, искусне и стручне судије, ü - добри међуљудски односи, ü - редовне исплате плата и доприноса, - мањи колектив којим је лакше руководити и управљати, - успостављена пракса вођења електронске базе одлука виших судова И
доступности истих за све носиоце правосудне функције у Суду - квалитетна ИТ подршка |
ü
- дужина трајања судских поступака, ü
- слаба едукација судских извршитеља, ü
- низак квалитет судских одлука, ü
- недовољно праћење судске праксе ü
- застарјелост информатичке опреме ü - Немогућност
специјализације судија за рад на појединим рефератима. ü
Буџет који не обезбјеђује додатна
средства за стварне потребе суда (материјалне) |
|
ВАЊСКИ ФАКТОРИ/ЧИМБЕНИЦИ |
ПРИЛИКЕ (ОППОРТУНИТИЕС) |
ПРИЈЕТЊЕ (ТХРЕАТС) |
ü - редовно финансирање из Буџета ü - едукације - донаторска средства - именовање новог судије и употпуњавање радних капацитета. |
ü
- одлазак стручних кадрова, ü
- транзиција, ü
- недоступност странака, ü
- комплексан политички систем
и политичка
ситуација у БиХ, ü
- недостатак финансијских средстава, ü
- смањен прилив/број
предмета, ü
- потешкоће око уручења писмена, због расељености становништва
(миграције), ü
Негативна перцепција јавности о правосуђу уопште |
Б. Преглед циљева и годишњих активности
по стратешким и трогодишњим циљевима
(Табела садржи назив стратешких
циљева, трогодишњих циљева и активности за планску годину, са роком
извршења и носитељем реализације активности)
Стратешки циљ 1 |
Унапређење ефикасности и ефективности рада суда, са
циљем постизања потпуне ажурности |
||||
Трогодишњи циљ 1.1. |
Смањити број
неријешених извршних предмета |
||||
Показатељи
за излазне резултате |
Очекивани резултати по годинама |
||||
2025 (н) |
2026 (н+1) |
2027 (н+2) |
|||
Просјечна
дужина трајања извршних предмета у суду (у данима) |
208 |
207 |
205 |
||
Редни број |
Назив активности за 2025. годину |
Рок извршења (по кварталима у 2025. години) |
Носитељ (најмањи организацијски дио) |
||
1.1.1. |
Анализа
трајања неријешених извршних предмета |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.1.2. |
Одржавање
судијских колегија и утврђивање приједлога мјера за ефикасно вођење
извршног поступка и мјера за смањење трајања поступка |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.1.3. |
Презентација
резултата анализа на колегијима |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда |
||
Стратешки циљ 1 |
Унапређење ефикасности и ефективности рада суда, са
циљем постизања потпуне ажурности |
||||
Трогодишњи циљ 1.2. |
Смањити
број неријешених кривичних предмета |
||||
Показатељи
за излазне резултате |
Очекивани резултати по годинама |
||||
2025 (н) |
2026 (н+1) |
2027 (н+2) |
|||
Просјечна
дужина трајања кривичних предмета у суду (у данима) |
187 |
158 |
130 |
||
Редни број |
Назив активности за 2025. годину |
Рок извршења (по кварталима у 2025. години) |
Носитељ (најмањи организацијски дио) |
||
1.2.1. |
Анализа
трајања неријешених кривичних предмета |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.2.2. |
Одржавање
судијских колегија и утврђивање приједлога мјера за ефикасно вођење кривичног
поступка |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.2.3. |
Презентација
резултата анализа на колегијима |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда |
||
Стратешки циљ 1 |
Унапређење ефикасности и ефективности рада суда, са
циљем постизања потпуне ажурности |
||||
Трогодишњи циљ 1.3. |
Смањити
број неријешених парничних предмета |
||||
Показатељи
за излазне резултате |
Очекивани резултати по годинама |
||||
2025 (н) |
2026 (н+1) |
2027 (н+2) |
|||
Просјечна
дужина трајања парничних предмета у суду (у данима) |
106 |
106 |
106 |
||
Редни број |
Назив активности за 2025. годину |
Рок извршења (по кварталима у 2025. години) |
Носитељ (најмањи организацијски дио) |
||
1.3.1. |
Анализа
трајања неријешених парничних предмета |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.3.2. |
Одржавање
судијских колегија и утврђивање приједлога мјера за ефикасно вођење
парничног поступка |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.3.3. |
Презентација
резултата анализа на колегијима |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда |
||
Стратешки циљ 1 |
Унапређење ефикасности и ефективности рада суда, са
циљем постизања потпуне ажурности |
||||
Трогодишњи циљ 1.4. |
Смањити
број нерјешених прекршајних предмета |
||||
Показатељи
за излазне резултате |
Очекивани резултати по годинама |
||||
2025 (н) |
2026 (н+1) |
2027 (н+2) |
|||
Просјечна
дужина трајања прекршајних предмета у суду (у данима) |
101 |
96 |
91 |
||
Редни број |
Назив активности за 2025. годину |
Рок извршења (по кварталима у 2025. години) |
Носитељ (најмањи организацијски дио) |
||
1.4.1. |
Анализа
трајања неријешених прекршајних предмета |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.4.2. |
Одржавање
судијских колегија и утврђивање приједлога мјера за ефикасно вођење прекршајног
поступка |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.4.3. |
Презентација
резултата анализа на колегијима |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда |
||
Стратешки циљ 1 |
Унапређење ефикасности и ефективности рада суда, са
циљем постизања потпуне ажурности |
||||
Трогодишњи циљ 1.5. |
Смањити
број нерјешених ванпарничних предмета |
||||
Показатељи
за излазне резултате |
Очекивани резултати по годинама |
||||
2025 (н) |
2026 (н+1) |
2027 (н+2) |
|||
Просјечна
дужина трајања ванпарничних предмета у суду (у данима) |
98 |
87 |
76 |
||
Редни број |
Назив активности за 2025. годину |
Рок извршења (по кварталима у 2025. години) |
Носитељ (најмањи организацијски дио) |
||
1.5.1. |
Анализа
трајања неријешених ванпарничних предмета |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.5.2. |
Одржавање
судијских колегија и утврђивање приједлога мјера за ефикасно вођење ванпарничног
поступка |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
1.5.3. |
Презентација
резултата анализа на колегијима |
И, ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда |
||
Стратешки циљ 2 |
Побољшање квалитета рада суда. |
||||
Трогодишњи циљ 2.1. |
Већи број потврђених судских
одлука |
||||
Показатељи
за излазне резултате |
Очекивани резултати по годинама |
||||
2025 (н) |
2026 (н+1) |
2027 (н+2) |
|||
Проценат потврђених судских одлука на годишњем нивоу |
83% |
84% |
85% |
||
Редни број |
Назив активности за 2025. годину |
Рок извршења (по кварталима у 2025. години) |
Носитељ (најмањи организацијски дио) |
||
2.1.1. |
Анализа потврђених, укинутих, преиначених одлука
овог суда у циљу уједначавања судске праксе и унапређења квалитета судских
одлука |
И,ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
2.1.2. |
Циљана
едукација НПФ-а и административног особља у вези реферата на којима су
распоређени |
И,ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
2.1.3. |
Дискусија
анализе на судијским колегијима |
И,ИИ, ИИИ и ИВ квартал |
Предсједник суда/судија |
||
Стратешки циљ 3 |
Унапређење транспарентности рада суда |
||||
Трогодишњи циљ 3.1. |
Информисање
јавности о питањима значајним за рад суда |
||||
Показатељи за излазне резултате |
Очекивани
резултати по годинама |
||||
2025 (н) |
2026 (н+1) |
2027 (н+2) |
|||
Број
објављених саопштења за јавност на wеб страници суда |
50 |
55 |
60 |
||
Редни
број |
Назив
активности за 2022. годину |
Рок
извршења (по кварталима у 2022. години) |
Носитељ
(најмањи организацијски дио) |
||
3.1.1 |
Објаве
о правоснажним кривичним пресудама |
И, ИИ, ИИИ и ИВ |
Службеник
за односе са јавношћу, ИКТ службеник |
||
3.1.2. |
Објављивање
саопштења за јавност о раду суда |
И, ИИ, ИИИ и ИВ |
Предсједник
Суда, Службеник за односе са јавношћу, ИКТ службеник |
||
3.1.3. |
Објаве
о активностима везаним за „Седмицу судске нагодбе“ |
ИИ и ИВ |
Предсједник
Суда, ИКТ службеник, |
||
3.1.4. |
Учествовати
у обукама и похађати едукације за заштиту личних података, обраду захтјева за
приступ информацијама и односе са јавношћу |
И, ИИ, ИИИ и ИВ |
Предсједница суда, службеник за односе са
јавношћу, уређивачки тим |
||
3.1.5. |
Редовно
ажурирање wеб странице |
И, ИИ, ИИИ и ИВ |
Предсједник
суда, службеник за односе са јавношћу, ИКТ службеник |
||
Ц. Годишњи план рјешавања
судских предмета
У
складу са надлежношћу Основног суда у Новом Граду и одредбама члана 8. Упутства
за израду планова рјешавања предмета израђује се План рјешавања предмета у
Основном суду у Новом Граду. Реализација Плана рјешавања предмета у Основном
суду у Новом Граду је на завидном нивоу, односно, у проценту од преко 95%, те
постављањем стратешких циљева ће Суд усмјерити своје активности на још бољу реализацију Плана како би се
постигла потпуна реализација Плана. Треба напоменути да Основни суд у Новом
Граду од марта 2023. године ради у смањеном капацитету, јер је један судија
отишао у пензију, међутим, упркос наведеном, проценат реализације Плана
рјешавања предмета је повећан, прерасподјелом предмета на постојеће судије, те
су уз појачане напоре остварени веома добри резултати при реализацији Плана
рјешавања предмета, а наведени тренд у Основном суду у Новом Граду ће се
настојати задржати и побољшати.
Д. Остале информације
(Подаци о броју и
структури радих мјеста, средства за извршење годишњег програма рада и друге
информације које сматрате да треба навести. Сажето и кратко као што сте
наводили и претходним годишњим програмима рада)
Основни суд у Новом Граду по
систематизацији има 21 радно мјесто. Од укупног броја запослених у суду је 5
судија, 1 стручни сарадник, док је остало несудско особље – радници суда
(радници у писарници, ИКТ службеник, 1 судски извршитељ и остали). Од марта
2023. године Суд ради у смањеном капацитету, због одласка 1 судије у пензију,
те се у наредном период очекује именовање недостајућег судије како би Суд
могао радити у пуном капацитету што ће допринијети већој ефикасности и
ажурности рада Суда.
У остварењу Годишњег програма рада
суда и стратешких циљева (трогодишњих) у финансијском смислу суд ће се
ослањати искључиво на одобрени буџет, те са већ постојећим и расположивим
кадром уложити додатне напоре на постизању што бољих резултата, чиме би се
подигао квалитет рада суда и постигла још већа ажурност.